Dziś na Kalisz spadła kolejna nowina komunikacyjna – tutejszy PKS od marca 2017 likwiduje linię do Wrocławia.
Na szczęście ostatnio na tej trasie poprawiła się oferta kolei, więc tym razem nie upieram się przy obronie zlikwidowanych kursów za wszelką cenę. Żałuję tylko, że przewoźnik w obliczu upadłości PKS Turek nie planuje przywrócenia swojej linii do Świeradowa-Zdroju. Gdy ją kiedyś wprowadził, skazana była na porażkę, gdyż dublowała połączenie sąsiada zza miedzy. Teraz, wobec braku konkurencji, nie musiałoby tak być – można by spróbować choćby sezonowo.
No i co z linią do Konina? Skoro nie ma torów pomiędzy miastami, to nierentowność kursów nie może być usprawiedliwieniem niezapewnienia połączenia. To kompromitacja.
Aktualizacja wpisu
Znalazłem na portalu Calisia.pl artykuł, w którym czytamy m.in. wypowiedź prezesa:
PKS nie jest spółką miejską, nie otrzymuje pieniędzy od miasta, działa wyłącznie na zasadach komercyjnych. W związku z tym musi zarabiać na swoje utrzymanie. Połączenia z Wrocławiem były nieopłacalne, podobnie jak jeden z kursów do Poznania, więc decyzja o ich likwidacji jest oczywista – mówi Wdowczyk i dodaje: – Możemy otwierać spektakularne połączenia, np. do Białegostoku czy Ełku, tylko w tym miejscu pojawia się pytanie, kto za nie zapłaci?
Pasażerowi trudno już się w tym wszystkim zorientować. Przecież Miasto przejęło parę lat temu PKS, a tu jest mowa, że nie jest on spółką miejską. Ach, te zawiłości języka urzędowego…
Ale najbardziej zdumiewające jest nazwanie przez prezesa ewentualnych połączeń z północno-wschodnią Polską spektakularnymi. Czy w czasach, w których świat stoi otworem, jedni przewoźnicy jeżdżą bezpośrednio z gór nad morze, inni do Rzymu czy Londynu, takie linie byłyby spektakularne? Prezes z góry założył, że okażą się one porażką. Do Wrocławia – zgoda, nie ma potrzeby dublowania kolei, Białegostoku też nie polecałbym, gdyż z Kalisza jeżdżą tam dwa pociągi dziennie (wybieram się tam), ale Ełk czy też Gdańsk (do tego ostatniego miasta firma już jeździła) to są ciekawe kierunki, które można by obsługiwać i reklamować.