Przez prawie 2 tygodnie kaliszanie mogą składać swoje uwagi co do nowego planu połączeń autobusowych. Zobaczymy, czy propozycje zostaną wykorzystane, czy będą to kolejne konsultacje dla formalności.
Treść dokumentów: https://bip.kalisz.pl/index.php?id=1&o_id=1803385&o_typ=kon
Ja zgłosiłem następujące uwagi:
Linia 1A
Poprowadzenie jej przez os. Winiary wydłuży czas przejazdu do Opatówka.
Ponadto na osiedlowym odcinku 1 i 1A będą kursować do centrum w przeciwnych kierunkach, co może doprowadzić do chaosu. Jeśli takie rozwiązanie jest konieczne, to może chociaż dla minimalizacji prawdopodobieństwa pomyłek oznaczyć 1A inną liczbą, np. 4.
Linia 2
Nierozwiązany problem jazdy bardzo okrężną trasą, co np. wydłuża podróż z Dobrzeca na Cmentarz Komunalny. Rozwiązaniem mogłoby być zrobienie z niej linii okólnej: 2A z Kampusu przez Korczak, Stanczukowskiego, Dobrzecką, Szapocznikow i obecną trasą przez centrum z powrotem do Kampusu, oraz 2B w drugą stronę, tzn. najpierw do centrum.
Ponadto na ul. Chopina autobusy jadące w przeciwnych kierunkach nadal zatrzymywać się będą po tej samej stronie ulicy.
Linia 3D
Skrócenie trasy wydłuży odległość do najbliższego przystanku osobom mieszkającym przy granicy miasta – ul. Rzymska. (Obecnie taka sytuacja już występuje na końcowych odcinkach ul. Godebskiego i Stawiszyńskiej, gdzie nie ma komunikacji miejskiej.) Być może warto rozważyć zakończenie linii 3D chociaż w Żydowie lub Osieku (w zależności od tego, gdzie można będzie zawrócić), jak w czasach MPK, z pominięciem Chotowa czy Gostyczyny. Możliwe, że okrężna trasa do Żydowa jest nieatrakcyjna czasowo.
Linia 5A
Brak zaplanowanych kursów po godz. 19 w dni robocze. Jeśli dobrze zrozumiałem dokument, duże osiedle Majków miałoby wieczorem tylko 1 kurs na godzinę (linii 19).
Linie 6A, 6B
Kursowanie w soboty i niedziele co 2 godz. wydaje się dość rzadkie mając na uwadze, że ul. Skarszewską, Borkowską i Warszawską nie kursuje inna linia.
Likwidacja linii 8
Linia 8 oferuje tylko cztery kursy, a przystanek przy skrzyżowaniu z ul. Widok jest niemal bezużyteczny. Choć wokół nie ma wysokiej gęstości zaludnienia, to jednak jakaś jest.
Al. Wojska Polskiego obecnie jest niewykorzystana na sporym odcinku przez komunikację miejską jako szybki ciąg pomiędzy Dobrzecem a centrum.
Może zamiast likwidować linię, warto rozważyć lepsze wykorzystanie jej potencjału poprzez dostosowanie rozkładu jazdy do zajęć w szkołach średnich zlokalizowanych wzdłuż al. Wojska Polskiego (ZSGH, V LO) i przy ul. Złotej (Technikum im. św. Józefa). Także osoby przemieszczające się do pracy pomiędzy Dobrzecem a Piskorzewiem musiałyby jeździć aż przez Zagorzynek (następny punkt dot. linii 9 i 16). Wydaje się, że linia ta może nieco lepiej służyć mieszkańcom, ale nie przy czterech kursach.
Linie 9 i 16
Bardzo kręta proponowana trasa.
Linia N1
Zmiana oznaczenia wydaje się zbędna. Taryfa na linii nocnej niczym się nie różni od dziennych, więc nr 10 nie wprowadza w błąd.
Linie 15 i E
Obecnie na ul. Wrocławskiej jest niewielka częstotliwość kursowania, w dni robocze wolne od nauki szkolnej jeszcze mniejsza, nie mówiąc o weekendach. W planie nie sprecyzowano jaka dokładnie będzie. Wskazane byłoby chociaż co 20 min w dni robocze.
Kursy linii 15 przez ul. Inwestorską lepiej oznaczyć innym numerem (13 lub 14), aby uniknąć pomyłek pasażerów.
Linia 17
Obecnie ta linia kursuje symbolicznie 6 razy dziennie, bardzo wcześnie kończy pracę. Obsługuje teren co prawda słabo zaludniony, ale na którym nie ma innych połączeń (ul. św. Michała). Należałoby się zastanowić, czyje oczekiwania spełnia ta linia. Chyba niewielu osób, bo choćby ktoś chciał jeździć autobusem do pracy, to przy takim rozkładzie nie dałoby się. Poniżej pewnej częstotliwości istnienie linii jest nieodczuwalne (jakby jej nie było). Być może dla poprawy jej atrakcyjności trzeba rozważyć inny (dłuższy) przebieg po dojechaniu z Biskupic do centrum (może krótkimi pojazdami na nieskomunikowany Rajsków?) i dodanie kilku kursów.
Linia 18
Autobusy powinny zatrzymywać się na przystanku Skłodowskiej-Curie Wojska Polskiego w kierunku os. Dobrzec. Obecnie aby dojechać do Gaw-Medu trzeba się wracać z następnego przystanku.
Linia 22
Można by zastanowić się nad oznaczeniem linii. Od dawna nie ma w Kaliszu linii nr 20 i 21, więc przy okazji reorganizacji być może warto zmienić go np. na 20 lub któryś z niższych, wolnych numerów. To jednak zmiana kosmetyczna, niewpływająca zasadniczo na jakość oferty przewozowej.
Podsumowanie:
Nowa sieć uwzględnia pewne miejsca dotąd nieobsługiwane przez komunikację (os. Tyniec) lub takie, z których komunikacja kiedyś zniknęła z irracjonalnych powodów (część ul. Serbinowskiej). Poprawia czytelność oznaczeń (np. 6A i 6B, E zamiast 19E, które nie pokrywa się z 19; może zbędna zmiana z 10 na N1). Ponieważ w Kaliszu nie ma zakresów liczbowych dla różnych typów linii (jak w dużych miastach, gdzie niższe numery są zarezerwowane dla tramwajów, wyższe dla autobusów miejskich, podmiejskich itd.) najlepiej wygląda numeracja od 1 wzwyż oraz o w miarę ciągłej numeracji, natomiast linie kursujące do innych miast z własną komunikacją najprościej oznaczać literami (przewidziano linię E).
Plan nie rozwiązuje problemu dojazdu do celu zbyt długą trasą, a nawet go pogłębia. To rodzi obawy, że nowa sieć może nie przekonać wielu osób, które cenią sobie czas, choć inni na niej zyskają (ja także z uwagi na zwiększenie częstotliwości na ul. Dobrzeckiej, pod warunkiem dostosowania godzin do dojazdu do pracy).
Istnieją miejsca, które mogą liczyć nawet na kilka kursów nocnych, podczas gdy gdzie indziej nawet w dzień komunikacja jest niewiele lepsza niż na linii nocnej albo nie ma jej wcale.
Ponadto brak wykorzystania m.in. ul. Szapocznikow.
W kwestiach taryfowych można rozpatrzyć możliwość wprowadzenia wspólnych biletów metropolitalnych dla Kalisza, Ostrowa Wlkp. i Pleszewa wzorem Zatoki Gdańskiej. W dokumencie nie ma mowy o wykorzystaniu pleszewskiej linii A jako jednej z linii komunikacyjnych w Kaliszu. Bilety metropolitalne umożliwiłyby korzystanie z KLA, MZK i PLA.